Ahad, Mac 01, 2009

diriku sekadar merapu, harap mereka tak termanggu


ku merasakan perlu untuk ku memberi sedikit kalam kpd adik2ku...bila nak cakap kat depan waktu perbarisan...kena lengkap berpakaian seragam...tak bawak baju no4 apatah lagi no3...ku hanya tuck-in dan meminjam kasut dari staf seperjuanganku, yus... ditambah dengan tali pinggang emas KRS yang sudah sedia ada di pinggangku tanpa memakai topi mering yang ada logo krs... boleh jelah...yang penting aku kena bagi tahu apa yang patut mereka tahu...

******
adam(anak pakcik azland) memanggil, ada abang staf sarjan nak cakap sikit...

Assalamualaikum, semua!

"Waalaikummussalam, encik(staf sarjan)!"

Apa kabar?!

"Baik, encik!"

Ana...(erm..silap dlm krs yg formal kene gunakan kata ganti nama diri 'saya') Saya mewakili abang2 form 5 utk merapu pada pagi ni...

alhamdullilah... program yang dijalankan sekali setahun ni...bagi saya berjalan dengan agak lancar... puas hati gak skit...tak byk skit je...

Harap program ni dpt jdkan antum sbgi bukan lans, koperal mahupun sarjan...tapi syabab dan fatayat yang berkualiti...

Program ini yang diadakan sesama antum sahaja form 3...antum akan lebih mengenali kawan2 antum setelah antum tidur, masak, jalankan aktviti bersama-sama...

Rasulullah pernah bersabda: Pemuda adalah sebahagian drpd GILA...(ayat paltel)
Senang cite antum sume ni mengGILA... kalau kita lihat balik apa yang antum sume dah buat sejak dari petang semalam hingga ke pagi ni...


Kawad,BaSeD, PT, qiam jamaie...dan lain-lain...tidur dahlah sekejap...gempak gak antum ni...
seorang remaja tu kalau dia ingin buat sesuatu benda, dia akan buat bersungguh2...
Beri satu tepukan untuk diri sendiri...(terdengarlah tepukan yang byk kalinya)
apsal byk...kan suruh satu tepukan je... tulah kena dengar arahan

Ana...saya nak tegur sikit psl patuh pd arahan ketua...saya lihat terutama banin kurang patuh pd arahan ketua...betul x?!

terdengar jawapan "BETUL"!!

yang terakhir...(ku melihat kertas yg aku tulis tadi isi yg aku nak merapu)
Antum ni f3, harapan sekolah...kalau nak nilai sesebuah sekolah itu gempak baik atau tak... org akan lihat f3 dan f5 dr segi akademik dan akhlak...

Jangan jd mcm kami..abang2 ni...kami dah terlambat...antum lah yg akan meneruskan...
bukan sekolah yang membawa antum tapi antumlah yang akan membawa sekolah ini ke arah tuju yang betul...inilah yang paling kami harapkan...


Ku merenung semua juniorku yang berdiri dlm keadaan senang diri...menarik dan melepaskan satu nafas dan...

"ini saja dr saya, harap antum dpt ambil apa yang baik dan menggilapkan mutiara yg berada dlm setiap diri antum.."

ku memandang fariDUNaim(penghulu perbarisan penutup) dan mengangguk lalu mengundur diri...

ku merasakan bebanan yang kupikul kini telah ringan sedikit...



1 ulasan:

pH4e2r berkata...

bln 1 form 2...skang form 3 lak... x sbr nak tggu form5..